De crisis in de retailbranche gaat grotendeels voorbij aan de webwinkels. Maar ook als de economie aantrekt, zijn het niet de fysieke winkels, maar de webwinkels die zullen profiteren.
Dat blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. De online retailmarkt stijgt tot 2030 zelfs met 700 procent tot 40 miljard euro, zo denken de onderzoekers.
De groei online gaat ten koste van de fysieke winkel. Die zullen het ook als de economie weer aantrekt steeds moeilijker krijgen. Demografische redenen spelen een rol, zoals vergrijzing en bevolkingskrimp, maar vooral omdat de consument steeds meer aankopen gaat doen met smartphone of computer.
Het Financieele Dagblad schreef woensdagochtend dat in bijvoorbeeld de woonbranche de omzetten sinds 2007 al met 28 procent is gedaald en dat de leegstand in Nederland 10 procent van het totale winkeloppervlak beslaat. Volgens de consultants van Roland Berger gaat dat percentage stijgen tot zo’n 17 procent.
Stap naar succesvolle internetwinkel moeilijk voor kleine winkelier
Roland Berger ziet dat met name grote ketens er vaak wel in slagen om een groter deel van hun verkoop online te laten verlopen, maar dat dit voor kleine, lokaal gebonden, winkels lastig is. Ze hebben niet de merknaam om snel te groeien op het net dat toch vooral een nationale markt is.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl